leerlingenzorg
Op onze school vinden we het belangrijk om passend onderwijs te bieden. U leest hier hoe dat er op onze school uitziet. Wilt u meer weten dan verwijzen we naar onze schoolgids en het "school ondersteuningsprofiel” (SOP).

In de unit
De kinderen op De Bataaf werken en leren met en van elkaar in de unit. Ze krijgen instructie op maat en werken met hun werkplanning aan de doelen die op dat moment centraal staan.

We volgen alle leerlingen
Dagelijks volgen we de kinderen door observaties, gesprekken, het gemaakte werk van Gynzy en de opdrachten uit de rijke leeromgeving. De toetsen van het IEP-leerlingvolgsysteem helpen ons om extra inzicht te krijgen in de groei van de leerlingen. Waar staan ze in hun ontwikkeling en op welke gebieden is extra aandacht en begeleiding nodig?

We streven ernaar om iedere leerling op een zo hoog mogelijk niveau te krijgen, passend bij hun ambities en talenten.

Viersporenbeleid
Op De Bataaf werken we met het viersporenbeleid. We maken onderscheid in vier sporen:
a. Kinderen die autonoom kunnen werken,
b. Kinderen die autonoom kunnen werken na instructie,
c. Kinderen die tijdelijk aan de hand genomen moeten worden,
d. Kinderen met een individuele aanpak.

Ieder kind heeft andere behoeftes, of het nu in spoor a of d zit. Daar spelen we met het viersporenbeleid zo veel mogelijk op in.

Ieder kind een coach
Ieder kind heeft een coach. Deze leerkracht houdt het kind als eindverantwoordelijke in de gaten en overlegt met het unitteam over de vorderingen en het welbevinden. De coach is voor ouders het eerste aanspreekpunt. Gedurende het jaar worden meerdere oudergesprekken gepland.

Binnen de unit wordt tijdens het unitoverleg, met de leerkrachten die in de unit werken, het volgende besproken:
  1. Evaluatie van het werken in Gynzy en evaluatie van het werken aan de opdrachten van de werkplanning.
  2. Welke leerlingen hebben specifieke onderwijsbehoeften en hoe komen we daaraan tegemoet?  Waar nodig, is hierover overleg met de intern begeleider (IB).
  3. Welke leerlingen passen bij elkaar als je kijkt naar gelijke specifieke onderwijsbehoeften tijdens de instructies?
  4. Opstellen of wijzigen van instructiegroepjes n.a.v. het gemaakte werk. 

Differentiatie
In de plannen die gemaakt worden, wordt onderscheid gemaakt tussen basisaanbod, intensief aanbod en verdiept aanbod. Als het echt niet anders kan, wordt er een individueel plan opgesteld dat als bijlage in ParnasSys wordt toegevoegd. Dit plan wordt regelmatig geëvalueerd. De uitvoering hiervan vindt binnen de unit plaats.

Digitale portfolio
In het digitale portfolio worden de vorderingen van kinderen bijgehouden. De leerkrachten en leerlingen kunnen in dit portfolio aangeven welke doelen behaald zijn. Ouders hebben elke vakantie inzage in dit portfolio.

Zorg advies team
Drie keer per jaar is er een ZAT (zorg advies team) overleg. In dit overleg worden leerlingen besproken door een multidisciplinair team (Jeugdgezondheidszorg, wijkteam, samenwerkingsverband en intern begeleider). Het gaat om zorgen bij kinderen, waarvan de achterliggende oorzaak niet duidelijk is. Het doel van dit overleg is om deze kinderen op de best passende manier te helpen. Leerlingen kunnen door leerkrachten en/of ouders worden voorgedragen.

Voor vragen over de zorg voor uw kind kunt u terecht bij de coach en in tweede instantie bij de IB-er.

Meer- en hoogbegaafden
Op de Bataaf mag iedere leerling zich op zijn eigen tempo ontwikkelen. Als school proberen we hierop aan te sluiten. In het unit team kijken de leerkrachten, samen met de SHD, welke leerling meer uitdaging nodig heeft en wat deze uitdaging kan zijn. Zo proberen we de leerling te prikkelen, zijn/haar executieve functies verder te ontwikkelen en gebruik te maken van zijn/haar kwaliteiten. De coach zal ouders meenemen in dit proces.